Jestem logopedą w szkole dla dzieci głuchych. Podstawowym dokumentem w pracy rewalidacyjnej z dziećmi niesłyszącymi jest karta dziecka z uszkodzonym słuchem. Służy ona do notowania wyników badań wstępnych i kontrolnych koniecznych do oceny rozwoju mowy danego dziecka. Na łamach tej strony internetowej pragnę umieścić wzór karty dziecka z uszkodzeniem słuchu, którą opracowałam dla potrzeb mojej pracy.
KARTA DZIECKA Z USZKODZENIEM SŁUCHU
Nazwisko i imię dziecka ....................................................................... Data urodzenia ................................................................................... Klasa .......... Grupa wychowawcza .......................................................
I. OCENA AUDIOLOGICZNA Stopień i rodzaj uszkodzenia słuchu .......................................................................................................... .......................................................................................................... .......................................................................................................... ..........................................................................................................
Wiek, w którym nastąpiło uszkodzenie słuchu - od kiedy nie słyszy ........................................................................... - rodzice: głusi, słyszący (podkreślić) - rodzeństwo (wymienić imiona + wiek + zaznaczyć czy słyszą) .......................................................................................................... .......................................................................................................... .......................................................................................................... ..........................................................................................................
Przyczyna głuchoty Protezowanie słuchowe - typ aparatu słuchowego .................................................................... - od kiedy posiada aparat ....................................................................
II. OCENA PEDAGOGICZNO - LOGOPEDYCZNA Przebieg dotychczasowej nauki mowy (gdzie, jak długo, jak często odbywały się ćwiczenia)....................................................................... .......................................................................................................... .......................................................................................................... ..........................................................................................................
Rozumienie mowy - rozumie pojedyncze wyrazy (tak, nie) ................................................ - rozumie proste pytania (tak, nie) ....................................................... - rozumie proste polecenia (tak, nie) .................................................... - rozumie krótkie zdania (tak, nie) ....................................................... - rozumie mowę potoczną (tak, nie) ..................................................... Rozumie mowę drogą: - słuchową, wzrokową, słuchowo-wzrokową, wzrokowo-słuchową, przez pismo (podkreślić) Słownictwo (w porównaniu do innych dzieci w klasie ) - ubogie, średnie, bogate (podkreślić) Uwaga: Do badania stosujemy materiał językowy z programu przedszkola lub szkoły dla dzieci głuchych
EKSPRESJA - sposób porozumiewania się: gesty, migi, wokalizacja, mowa niekomunikatywna, pismo (podkreślić)
Czytanie - nie czyta - literuje, nie składa wyrazu - czyta literując - czyta sylabizując - czyta globalnie wyraz - czyta globalnie zdanie - czyta płynnie
Pisanie - odwzorowywanie: prawidłowe, nieprawidłowe odczytywanie z ust (dołączyć dyktando) - odczytuje sylaby - odczytuje pojedyncze wyrazy - odczytuje zdania
III. BADANIE MOWY - oddychanie: prawidłowe, nieprawidłowe - fonacja: głos cichy, matowy, piskliwy zbyt niski, zbyt wysoki ze zmienną modulacją - zgryz: prawidłowy, nieprawidłowy - aparat artykulacyjny: sprawny, niesprawny
ARTYKULACJA Głoski zniekształcone .......................................................................... .......................................................................................................... Głoski brakujące ................................................................................ .........................................................................................................
Samogłoski a prawidłowe: a = a a zniekształcone: a = e brak głoski np.: a = O ( zero fonetyczne)
a = a |
u = u |
y = y |
ą = ą |
o = o |
e = e |
i = i |
ę = ę |
Spółgłoski
p = p |
b = b |
m = m |
f = f |
w = w |
p = py |
b = by |
m = my |
f = fy |
w = wy |
t |
j |
k |
d |
ł |
k |
d |
ł |
k |
n |
r |
g |
n |
l |
g |
ś |
s |
sz |
ź |
z |
rz |
ć |
c |
cz |
dź |
dz |
dż |
MATERIAŁ JĘZYKOWY
Głoska |
Wyraz |
Zapis zniekształcenia |
p |
panna, palto |
= p |
p’ |
piana, piasek |
= |
b |
balon, buty |
= |
b’ |
biały, bilet |
= |
f |
fala, fotel |
= |
f’ |
film, filar |
= |
w |
woda |
= |
w’ |
wiosna, wiadro |
= |
m |
motyl, mak |
= |
m’ |
miasto, miska |
= |
t |
tata, taca |
= |
d |
dom, dama |
= |
n |
noga |
= |
ń |
niebo, nitka |
= |
r |
rak, rada |
= |
l |
lampa, lina |
= |
k |
kura, koza |
= |
k’ |
kino, kiedy |
= |
g |
gapa, gady |
= |
g’ |
gitara |
= |
x (h/ch) |
chata, herbata |
= |
j |
jazda |
= |
ł |
łapa, łąka |
= |
ś |
siano, siatka, ślimak |
= |
ź |
zima, zielony, źrebak |
= |
ć |
ciepło, cicho, ćma |
= |
dź |
dzik, dzień |
= |
s |
sala, samolot |
= |
z |
zamek, zero |
= |
c |
cebula, cera |
= |
dz |
dzban |
= |
sz |
szafa |
= |
ż |
żaba, rzeka |
= |
dż |
dżem |
= |
Opracowanie: Katarzyna Wojtasik |